Tips voor telefoontolken
Reacties: Off
Onze tips voor telefoontolken:
- Zorg voor een rustige werkomgeving en voorkom dat er achtergrondgeluiden zijn.
- Werk, bij voorkeur, met een vast telefoontoestel en een headset. Dit zorgt voor een beter geluid en een betere houding tijdens het tolken.
- Stel u kort even voor aan de gespreksvoerder en de cliënt. Vertel welke functie u heeft als tolk, en voor welke taal u bent ingezet.
- Voer het gesprek op een spreektoon die u normaal gesproken ook hanteert. U hoeft niet luider te praten.
- Spreek op een directe wijze, dus alsof de gespreksvoerder de vraag direct aan de cliënt stelt.
- Spreek duidelijk en langzaam, maar blijf natuurlijk spreken.
- Wacht tot de gespreksvoerder of de cliënt is uitgepraat voordat u begint met tolken.
- Voeg niet zelf zaken toe aan het gesprek. U bent ingeschakeld om een boodschap te vertalen en niet om het gesprek te leiden of een mening te ventileren.
- Grijp in als het gesprek niet soepel verloopt en vraag naar verduidelijking.
- Geef aan wanneer u de tolkdienst beëindigd, zodat gespreksvoerder en cliënt weten dat er geen vertaling meer zal plaatsvinden.
Heeft u een telefoontolk nodig? In het algemeen zijn telefoontolken geschikt voor:
- Korte of informatieve gesprekken (minder dan 30 minuten).
- Het vastleggen van afspraken.
- Praktische mededelingen.
- Urgentie-/crisisgesprekken.
- Gesprekken waar geen documenten aan te pas komen.
- Gesprekken met weinig emotionele geladenheid.
- Gesprekken waarin de aanwezigheid van de tolk ongewenst of onmogelijk is.
- Gestructureerde, informatieve gesprekken.
- Conference-call is mogelijk: een kort gesprek tussen de gespreksvoerder en cliënt die zich op een verschillende locatie bevinden (bv de cliënt thuis) voor het maken van een afspraak.
Voor- of nadelen van telefoontolken:
- De telefoontolk is heel snel inzetbaar, want de tolk hoeft zich niet te verplaatsen.
- De telefoontolk ziet de sprekers niet. De tolk is daardoor anoniemer.
- De non-verbale communicatie valt weg. Dat kan het soepel laten verlopen van het gesprek bemoeilijken.
- Het gesprek kan gehinderd worden door technische complicaties. De telefoon moet worden doorgegeven, er zijn storingen op de lijn, er zijn hinderlijke achtergrondgeluiden, mensen praten niet duidelijk of luid genoeg.
Wilt u direct een telefoontolk reserveren?
Dat kan via ons aanvraagformulier >>
Bronnen: Eigen ervaringen en informatie op de website van het Expertisecentrum voor Vlaanderen Kruispunt Migratie-Immigratie